- ÚLOHA INFORMACÍ V
KONTEXTU CELOSPOLEČENSKÉHO VÝVOJE
1.1 Příklady uplatnění odborných a vědeckých informací v různých historických epochách
- neexistuje jednoznačná definice informace, vždy záleží na oboru, v němž se vyskytuje
- Anglo-saské země považují informaci za zboží, které se dá prodat několikrát, ale její hodnota časem klesá
- je považována i za jev, jakýsi fenomén na člověku ne zcela závislý
- informace sociální – informace nejvyššího řádu
Pravěk
- první projevy v prvotně pospolné společnosti
- úloha odborných informací při rozdělování úkolu byla důležitá už v pravěku – šaman a náčelník vedli tlupy,Šaman se díval na zákonitosti, které se opakují - den, kdy sbírat léčivé rostliny. Mel adepta, kterého zaučoval. Používal triky, jenž zvyšovaly jeho moc. Konaly se obřady - tzv. „kulturní vložka“.Náčelník rozhodoval ve chvíli např., když nebylo co jíst, šlo se na lov. Naopak šaman pak hospodařil s přebytkem.
1.2 Úloha středověkých univerzit, důsledky vynálezu knihtisku a objevitelských cest
Středověk
Tri základní faktory, kterými byl
středovek ovlivněn:
1)
rozvoj univerzit v Evropě
2)
objeven knihtisk
3)
střetávání různých civilizací a zeměpisné objevy
Univerzity
- v Evropě začínají vznikat ve 12. století
- existují jako samostatné cechy (společenství učitelů a žáků)
- za předobraz slouží antika
- v Řecku se podporovala výchova člověka k charakteru, teprve od Sofistů nastoupily i praktické cíle
- v Římě hlavně rétorika jako suma vědomostí pro praktický život
- v Západní Evropě s pádem Říma postupně vznikají církevní a klášterní školy
- učí tam starší kněží, církev má monopol na vzdělání až do 11. století
- vzdělaný byl jen církevní stav
- univerzity pak vznikají mimo tyto školy, jsou samosprávné a volí si vlastní rektory ze svého středu; mají tak správní i duchovní autonomii
- první univerzita vznikla v 11. století na Apeninském poloostrově v Salernu
- před počátkem 12. století se utvářely nevědomé univerzity (Bologna r. 1119, Sorbona r. 1150, Oxford r. 1167,1233 v Cambridge)
- 1158 Friedrich I. Barbarossa umožnil profesorům hospodářskou a právní svobodu – ta se ale vázala na konkrétní osobu
- roku 1208 vznikla na Iberském poloostrově univerzita v Palencii; ta ale nevydržela a nahradily ji Valladolid a Salamanka; ta dostala privilegia od papeže Alexandra IV.
- v 11. – 15. století největší rozkvět univerzit (Praha, Krakov, Vídeň)
- vyučovacím jazykem byla latina, jazyk vědy, diplomacie a vyššího umění
- 15. – 16. století – krize a řada sporů
- odraz celkové krize středověkého myšlení
- 17. století – obnovení autority díky filozofii (empirismus atd.)
- nahrazování latiny národními jazyk
Fakulty
Počítače
Informační exploze a informační krize
rozdělovali
se na:
teologická
- při vzniku klášteru
artistická
= umělecká
filosofická
právnická
lékařská
7
svobodných umění:
Trivium
- gramatika, rétorika, logika
Kvadrivium
- aritmetika, geometrie, astronomie, hudba
univerzity zakládali císaři, králové, papežové
Úloha středověkých univerzit
- velký vliv na výměnu informací mělo kočování žáků a mistrů
- výměna probíhala ústně nebo pomocí spisů; ty nebyly moc objemné a změna přišla až vynálezem knihtisku
Vynález knihtisku
- knihtisk byl již dříve v Číně, Japonsku a Koreji
- v Evropě dříve deskotisk, kterým se tiskly svaté obrázky, karty, biblické příběhy…
- do r. 1500 prvotisky
- Johanes Guttenberg – vynálezce knihtisku
- 1440 – Štrasburk, 1447 – Mohuč, 1450 – Španělsko, 1460 – Itálie, 1469 – Belgie, pak Paříž, Rakousko, Plzeň, Brno, Praha
- před tiskem byly knihy vzácné
- za knihu se dal pořídit dům i celá vesnice
- knihy do té doby jen duchovní, pak se dalo tisknout i víc
- zlevnění knih a rozšíření mezi měšťany
- potřeba odborných knih, domácích lékařů, herbářů, zemědělských kalendářů…
- časem i zábavný charakter – např. kramářské tisky používané i jako černá kronika
- nárůst všeobecné vzdělanosti
- zrychlila se nepřímá komunikace
- předstupeň ve vývoji vědeckých časopisů tuto komunikaci zrychlil
- časem kniha pro komunikaci nevhodná, časopisy ji z let zkrátily na měsíce
Důsledky objevitelských cest
- v 11. století Turci ve střední Asii přerušili obchodní stezku Asie – Čína; Indie
- 1095 vyhlášena první křížová výprava – obsazen Jeruzalém, založena různá hrabství, pevnosti atd.
- cílem Křižáckých výprav bylo osvobození Božího slova od Pohanu
- Evropa díky křížovým výpravám poznala jiné lidi, koření, plodiny, látky…
- i přes nevraživost panoval čilý obchod
- dostalo se sem sokolnictví, šachy, drahé kovy, luxusní život
- dorazily i poznatky, které se v Evropě dále rozvinuly (zvětšovací čočka – Abn Ali Hasan, v Evropě známý jako Alhazen)
- používala se ke korekci očních vad a v Evropě tak vznikly roku 1280 první brýle
- 1592 – první dalekohled Galilea Galileje à rozvoj astronomie, heliocentrismus, Země je kulatá a tak…
- přispěl k nim rozvoj řemesel a snaha najít cestu do Číny
- vynález kompasu
- vznikla vhodná plavidla se skladovacími prostory
- Portugalci obepluli pobřeží Afriky a chtěli se tak dostat do Indie, plavili se tak i přes území označovaná „Zde jsou lvi“
- Bartolomeo Diaz v roce 1487 dosáhl mysu Dobré naděje
- roku 1498 Vasco de Gama dosáhl břehu Indie
- Španělé směřovali svoje cesty přes Atlantik
- roku 1492 objeven dnešní San Salvador, důsledky pro Evropu: dovoz brambor, kávy, rajčat, banánu,zvýšení obyvatel, tento den se považuje za počátek novověku
- v letech 1519 – 1522 Magalhães obeplul svět s lodí Victoria a potvrdil tak kulatost Země, když se plavil přes Tichý oceán a Filipíny zabili ho domorodci
- rozvoj botaniky, zemědělství, kartografie, etnografie…
- řídce osídlenou Ameriku převálcovaly Anglie, Španělsko, Francie -> vnucena katolická víra (na severu), protestantská víra na jihu
- takto nelze převálcovat Indii, Čínu, Japonsko
- zvyšoval se podíl obchodu s koloniemi
- evropské myšlení se konečně rozhýbalo
1.3 Vznik a rozvoj vědeckých časopisů, význam XIX. století jako století technických objevů a vynálezů, diferenciace a integrace ve vědě
První vědecké časopisy
- knihy postupně nestačí vědecké komunikaci, vznikají proto vědecké časopisy
- u knih bylo potřeba dlouhé doby k napsání, vydání, překladu a reakci na ně
- první časopisy mají podobu dopisů mezi vědci a pokrývají široké spektrum oborů
- vznikají učené společnosti, kolegia a akademie mimo univerzitní půdu; ty spolu i mezinárodně začínají spolupracovat
- roku 1662 byla založena Britská královská společnost (Royal Society)
- roku 1666 založena Francouzská akademie věd (Academie des Scientes)
- tyto učené společnosti vydávají první časopisy skoro ve stejné době (Journal des Scavans – 1666, Francie; Philosophical Transactions – 1665, Anglie)
- byly v nich informace o nových knihách, jejich úryvky a zpravodajství, jejich obsah ale nebyl zdaleka stejný jako dnes
- výsledky výzkumů byly ještě stále publikovány knižně
- v první polovině 18. století už se vyskytují časopisy lékařské, právnické atd. a tok informací se zrychluje
- s diferenciací končí období univerzálního člověka
- první časopisy byly referátové a měly vědci umožnit orientaci v rostoucím množství informací
- v 19. století se vědecké časopisy stávají hlavní prostředkem komunikace vědců, specializují se a zvyšuje se produkce referátových časopisů
- postupně ale přichází krize vědeckých časopisů
- v 2. polovině 20. století se ale dostavuje krize časopisů; intenzita výzkumu se stále zvyšuje, u časopisů se objevují jejich nedostatky:
- malá
profilace titulů
- velké
množství vydávaných titulů
- omezování
rozsahu článků (jsou upravovány – bez bibliografických citací apod.)
- omezují se
teoretické úvahy
- malá pohotovost při vydávání, na vydání článku se dlouho čekalo
- vyskytly se i návrhy, že by měl být vědecký časopis zrušen; stále ale má svůj význam
- v návrhu byla i reforma, podle níž by se měl časopis stát časopisem vědeckých oznámení
- přišel ale internet a elektronické publikování jako rychlé a neomezené médium
- nastává informační exploze, kvantitativní nárůst informací, vedoucí k informační krizi (člověk už není schopen kvanta informací přijímat)
- o informační společnosti hovoříme právě pokud platí podmínky zmíněné v předchozím bodě
- v západní Evropě se považuje za počátek informační společnosti článek V. Bushe „As we may think“, uveřejněný v roce 1945 v Atlantic Monthly, v němž se hovoří o vytvoření samočinného počítače
- jejich vytváření považují odborníci za období, kdy se rodí informační věda
19. století
diferenciace a integrace ve vědě
- 19. století – proslulo rozšiřováním informací, proměnilo společnost technicky:
1.
polovina století páry
2.
polovina století elektřiny
- v jeho druhé polovině dochází k další změně a do popředí se dostává pozitivizmus
- jedná se o století objevů a vynálezů
- těžiště pokroku se posunulo do Británie a USA
- Evropa byla ještě pořád svázána přežitky a stagnovala, nebyla v ní ani velká osobní nebo politická svoboda
- hlad po informacích posunuje kupředu Ameriku
- USA byly specifickou zemí i svým myšlením
- přijali tam
pragmatismus a pozitivizmus
- neexistovalo
tam napětí jako v Evropě na konci 19. století, kde se čekalo jen na
rozbušku
- území bylo
osídlováno různými lidmi, národy a vírami
- na jednu stranu probíhala stále diferenciace věd (= rozlišení, osvobození jednotlivých oborů, zejména v technických oborech) a jejich uplatnění v průmyslu; na druhé straně se některé obory spojovaly (integrace=přenášení inf. do jiných vědních oborů), jako např. biochemie nebo biofyzika
- vše se udalo pozvolna
- dochází k profesionalizaci, institucionalizaci a matematizaci vědy
- vědy jsou stále více aplikovány do praxe
- ve druhé polovině 20. století se přechází k transdisciplinaritě – vědy se obohacují navzájem
1.4 Vliv kybernetiky, vynález počítače, informační exploze a informační krize
- Kybernetika
se vedle zkoumání člověkem, vytvořených umělých systémů, zaměřuje na přirozeně
evolučně vzniklé systémy jakými jsou organismy a společenství které mají své
vlastní cíle a nejsou kontrolovány svými stvořiteli.
- Kybernetika
měla základní vliv na vznik počítačové vědy.
- za jejich předchůdce se považuje už zápis rukou v dávnověku a pozdější mechanická počítadla (Řím, Čína, Arábie)
- v 17. století byly objeveny Napierovy kostky jako předchůdce logaritmického pravítka pro usnadnění násobení
- roku 1642 Blaise Pascal sestrojil stroj schopný vykonávat 4 základní aritmetické úkony
- Samuel Morland vymyslel mechanický stroj na násobení a dělení
- Gottfried Wilhelm Leibnitz vynalezl Leibnitzovo kolo pracující s až dvanáctimístnými číslicemi
- v 18. století se Charles Babbage pokoušel o první program, který měl daný stroj mít na vnějším médiu (1733)
- ve 40. letech 20. století se projevují snahy o samočinný počítač odvozený od koncepce Johna von Neumanna:
o
měl by
mít schopnost uchovat si v paměti svůj program a podle něj pokračovat
automaticky (bez zásahu člověka) a měl by vykonávat řadu operací za sebou
navazujících
o
měl by
mít univerzální použití
o
měl by
zachovávat přesnost operací
o
charakteristická
by měla být schopnost automatického postupu a rychlost, s jakou zvládne
zpracovat velké množství informací
- tímto se zabýval Howard Aiken na Harvardu od roku 1906; od roku 1941 se dostavují první úspěchy a byl sestrojen počítač MARK 1
- později byl vyvinut MARK 2; ten se už používal v praxi pro válečné účely, dešifraci a snahu o řízení dělostřelecké palby
- výzkum probíhal nejen v USA, ale i v Německu pod vedením Konráda Zuse; jeho výzkum byl ukončen během druhé světové války, zařízení ale bylo nespolehlivé
- druhá světová válka přesto urychlila vývoj počítače jako takového, i když ne z požadavků vědy
- po válce vývoj brzy dospěl na vyšší stupeň; byl vytvořen počítač ENIAC
- předchozí počítače byly i mechanické, ENIAC byl prvním čistě elektronickým počítačem (vytvořen mezi lety 1943 – 1946 v USA na Pensylvánské univerzitě)
- časem se zvyšovaly možnosti počítačů, ale taky požadavky uživatelů (tehdy především armádní účely)
- na koncepci Neumanna vzniká roku 1952 EDVAC, který znamenal velký zlom – program byl totiž ve stejné paměti, jako data a byl schopen dialogu s obsluhou počítače
- roku 1952 byl v SSSR vytvořen BESM
- v 50. letech se v Československu vyskytly 2 prototypy – SAPO a EPOS 1; ani jeden se ale nedostal do praxe
- od 60. a 70. let se počítače dostávají stále více do běžné praxe a od 80 let se uplatňují běžně v průmyslu, vědě atd.
Informační exploze a informační krize
- Kolem roku 1960 se začíná uplatňovat pojem INFORMAČNÍ EXPLOZE = dochází k obrovskému nárůstu veškerých pramenu na kterých jsou zachyceny odborné inf. (patenty,referátové časopisy). Měla své důsledky – vědci museli v rámci svého oboru sledovat literaturu – nestíhali, vycházelo velké množství materiálů z jednotlivých oboru, je to celosvětový trend, dále nebyl tak volný pohyb po světě, publikovalo se národním jazykem.
- Důsledkem informační exploze je INFORMAČNÍ KRIZE = je to neschopnost najít adekvátní prameny, otázky a informace, které už jsou objeveny a někde zachyceny
- dochází k tomu, že se provádějí znovu výzkumy, které už někdo provedl, je problém je najít,
- nestačíme spořádat takové množství informací
1.5 Příčiny a důsledky informatizace společnosti
- Dochází k souboji s novými informačními technologiemi a nekontrolovaným nárůstem odborných informací.
- (nabízejí se otázky : jak je uspořádat, zpřístupnit, aby měl člověk. k dispozici ty informace, které potřebuje)
- Informační exploze vedla také ke vzniku samostatného vědního teoretického oboru, který mapuje koloběh informací ve společnosti – INFORMAČNÍ VĚDY