Informace a její základní druhy

3. INFORMACE A JEJÍ ZÁKLADNÍ DRUHY

3.1 Mnohoznačnost pojmu informace a snahy o jeho definování

  • někteří říkají, že informace je vše, co nás obklopuje a vše, co se událo – jedná se ale o extrémní názor
  • na druhém pólu stojí informace, že je informační věda sesbíraná z ostatních věd, které se týkají informace
  • dlouho unikal pozornosti filozofů. Středověcí vládci i myslitelé věděli, že je důležité mít přesné informace, ale nevedlo je to k tomu, aby se pojmem zabývali
  •  v díle J. H. Sherra: dokumentace a organizace myšlení – náznaky potřeby, poznání pojmu. Řeší i bariéry, které komunikaci znesnadňují
  •  vědecky je informace zkoumaná až ve 20. století
  • na pomezí 2. svět. Války přichází N. Wiener
    • definuje pojem informace z hlediska potřeb kybernetiky, kterou založil. Potřeboval definovat informaci i zpětnou vazbu. Jeho nejobecnější definice: INFORMACE JE NÁZEV PRO OBSAH TOHO, CO SI VYMĚŇUJEME S ŘIRODOU, KDYŽ SE JÍ PŘÍZPŮSOBUJEME A PŮSOBÍME NA NI SVÝM PŘIZPŮSOBOVÁNÍM. (je zde tedy náznak zpětné vazby)
    • Informace je informace – ani hmota, ani energie.


Řada autorů po Wienerovi přišla s definicí z hlediska různých oborů:
  • C. E. Shannon teoretik, logik, matematik, v době války povolán k anglickému letectvu – zabýval se možnostmi kapacity informačního kanálu a hodnotí informace z kvantitativního hlediska. Dokázal definici zpracovat, ale nedělal rozbor obsahu

o   kapacita obsahu
o   přenos informace
o   Komunikátor č. 1 Komunikátor č. 2
o   Zdroj od dekóduje příjemce
o   Z – K = D – P
  • jedná se ale jen o obecný model neřešící informační šumy, bariéry atd.
  • Shannon přispěl k poznání pojmu informace, i když jednostranně
  • každý obor, který s ní pracuje se ji zároveň snaží definovat; každý ale po svém
  •  informace:
    • početní míra odstranění entropie (neuspořádanosti) – jedná se tedy o míru organizace systému
    • podle Cejpka se jedná o psychofyziologický jev probíhající v lidském vědomí jako interakce mezi člověkem a vnějším světem
    • signály, impulsy a obrazy, které probíhají v lidském vědomí
    • výraz různorodosti v objektech a procesech živé a neživé přírody
  • předně se jí zabývá kybernetika, později i filozofie (materialismus a idealismus)
  •  materialismus (marxismus):
    • na počátku všeho vidí hmotu – ta se přetváří a snižuje se podíl entropie v ní; zachovávají se v ní informace 
  • idealismus (tomismus, novotomismus):
    • existuje stvořitel, hybatel světa, který vložil informaci hmotě a tak vznikl svět
    • nepočítá se už ale s vývojem
  • v 50. letech se tím ideologie odmítá zabývat a kybernetika je pavěda i podle Stalina
  • v 80. letech jsme se dostali na srovnatelnou úroveň a byla publikována práce A. D. Ursula Metodologické aspekty informace:
    • pojem informace bere z marxistického hlediska a snaží se vyvrátit idealismus
  • tvrdí, že vznikají kvantitativně nové vlastnosti informace a její nové druhy
  • Doposud nemáme ani jednotně uznávanou definici pojmu informace.

 3.2 Informace v anorganické, biologické a sociální sféře

  •  pojem informace se dělí na tři prostředí: anorganické neboli fyzikální, biologické a sociální:

1)      anorganické(fyzikální)
§  nerostná příroda
§  nemá žádné speciální části pro příjem, přepracování a využívání
§  nemá sémantický obsah (nedokáže hodnotit významovou hodnotu)
§  když přidáme informaci do systému, sníží se jeho entropie (neurčitost)
§  informace nedokážeme izolovat,přesto existují
2)        biologické:
§  živá
§  speciální části pro příjem, využití a zpracování informací
§  má sémantický obsah (schopnost živočichů zpracovat jistý druh informací – zachování jedince, rodu, schopnost čápů odletět do teplých krajin z místa kde žijí)
§  vzniká jako důsledek vnímání informací sociální oblasti (například rostlinu zalévá člověk, tím ji ovlivňuje)
§  existuje přímý důkaz, pozorováním
3)      sociální:
§  lidská společnost jako taková a informace v ní
§  má přirozené a umělé části pro příjem, zpracování i využití informace
§  dokonalý sémantický obsah
§  vzniká poznáním všech tří prostředí

  • živočichové si osvojují informace a zvyky, učí se je (rozbíjení kokosu pomocí kamene u opic, souboj volavka vs. rybářiJ - sféra informací naučených; zakódované „ušlapávání trávy u psů“ a migrace ptáků)
  • existuje význam i zpětná vazba informace, živočichové si berou příklady od lidí