Současný stav výkladu pojmu informace

4. SOUČASNÝ STAV VÝKLADU POJMU INFORMACE

4.1 Teoretický vývoj v 70.-90. letech (Mc Hall, Dretske, Frölich, Bergström)

 Teorie 70. let

  • jako hlavní vědci zde vystupují J. McHall a F.I. Dretschke,jejich teorie byly rozebírány také na konferenci, ale zástupci nebyli přítomni
  •  teorie J. McHalla:

    • informace je surovina a zboží
    • toto je uznáváno hlavně v USA a Japonsku
    • teorie vychází z amerického pragmatismu
    • jedná se o spotřební zboží, které využíváme ve svůj prospěch, dle McHalla tedy zboží zvláštního charakteru
    • má určitou hodnotu, kterou můžeme využívat ve svůj prospěch
    • člověk se liší od zvířat tím, že informace zpracovává
    • jedná se o surovinu, která se nespotřebovává; může být použita opakovaně a více lidmi najednou
    • časem ale klesá její hodnota
    • dnes z těchto teorií vychází informační průmysl

  •   teorie F.I. Dretschkeho:
    • informace byla na počátku všeho, svět se dostavil později
    • dostává se do mozku, ten má pro její vyhodnocení připravenou stupnici hodnot, aby informace mohla dosáhnout určitého účinku
    • můžeme ji přijmout, ale nemusíme ji zařadit do poznatkového fondu
    • rozeznává proces poznávací (analogový – informace je zachytitelná našimi smysly) a vjemový (informace vzniká až na základě uvažování, logiky, analýza, syntézy apod., a tímto procesem dospíváme k určitým výsledkům)
    • informace jsou ve světě
    • zpráva se mění na informaci tím, že se dostane do mozku a ten ji vyhodnotí
    • zabýval se i sémiotikou

80. léta
  •  Další dvě teorie už přednesli tvůrci sami na konferenci FID v Helsinkách roku 1988
  • teorie T.J. Froelicha:

    • informaci bere z hlediska filozofie
    • existuji, tedy jsem
    • je to prvek, kterým působíme při vytváření poznání obecně
    • rozlišuje poznání a myšlení
    • myšlení je činností vlastní pouze člověku; obsah informace je jeho prvek, příčina i účinek; zavádí pojem metabolismus poznání a prohlašuje, že způsob myšlení záleží pouze na tom kterém individuu
    • poznání je myslitelskou činností, vznikající na základě myšlení
  • Bergström:
  • Fin pracující v USA, byl na konferenci. Pečlivě zkoumal fyziologické funkce mozku.
o   V SSSR připravovali kosmické lety, snažili se odhadnout, co to s kosmonauty v izolaci udělá – BAJKONUR – pokus – adepty zavřeli do makety kosmické lodi – drželi je v tichu, jednou za den jim podali kusé informace – několik dní zvládli - za několik měsíců se z nich staly doživotně poznamenané trosky.
o   Mozek je tedy naprogramován na určitý počet informací – podprahový počet informací poznamenává člověka vývojově. Bergström přirovnal mozek k mlýnu, který musí promílat zrní – jinak to má velmi negativní výsledek.
  • Jeho práce měly význam při tom, jak má zpracovávat informace počítač.
    • člověk je komunikační systém
    • centrální úlohu člověka hraje mozek
    • probíhá interakce mezi člověkem a vnitřním prostředím
    • činnost mozku srovnává se strojem
    • zatímco stroj procesem výroby vytváří výrobek, mozek získává zpracováním signálů poznání
    • mozek má stupnici hodnot pro individuum a pro společnost
    • informaci jako takové ale chybí hodnota, té se jí dostává až díky vědě a vědeckému poznání
    • věda tak přináší nejen poznání, ale dodává informaci i význam
    • existují dva druhy informace – ta, kterou mozek přijme a zpracuje, a ta, kterou nikoli

4.2 Shrnutí konference v Helsinkách (Currás aj.).

  • Český zástupce byl vyslán, nešel na tuto konferenci. Závěry nebyly publikovány. Helsinská konference u nás zapadla.
  • ýsledky nebyly konfrontovány. Celá řada teoretiků však na její závěry navazovala – zpětný pohled prof. CURRÁS
Teorie Emilie Currás

  • snažila se skloubit americké a evropské systémy a teorie
  • informaci je možno chápat jako proces tkvící ve zpracování dokumentů pro jejich pozdější využití
  • proces, který podmiňuje činnost lidského intelektu
  • informace je určitý celek, dokumentace tvoří jen tu její část, která je považována za samotný proces; vyžaduje i čas k přípravě
  • neexistují hranice mezi obory vědy, vše je dnes aspoň trochu propojeno
  • i archivnictví, knihovnictví a dokumentaristiku bere informační věda jako celek vyššího řádu, který nazýváme pojmem dokumentalistika
  • v Evropském myšlení se toto spojení prosazuje od 70. let (tehdy prezentováno na půdě UNESCO)
  • cílem je připravit znalosti, aby mohly být využity ve prospěch individua i společenství
Informace u Josefa Šmajse

  • Šmajs působí v Brně, zabývá se lidovou kulturou a jejím vztahem k přírodě
  • příroda je jediný domov pro člověka a jediné místo pro lidskou kulturu
  • informace se podílí na vývoji biologických a kulturních systémů
  • podle Šmajse není středem vesmíru ani Země, ani Slunce ani naše sluneční soustava
  • pozemský život stále nechápeme jako informaci nadřazenou lidskému bytí; člověk je jen prvkem života na Zemi, který je smrtelný jako vše ostatní
  • lidské dějiny jsou charakteristické vzestupem moci člověka a jeho postupným vytlačováním přírody
  • příroda se může začít bránit svou slabostí, to znamená, že se zbaví nejsložitějších organismů, co v ní jsou
  • vzestup vzdělanosti, svobody jednotlivce – to vše podle Šmajse ústí v kulturní evoluci; ta navazuje na evoluci přírodní, není ale její přímou pokračovatelkou
  • produktem kulturní evoluce jsou věci každodenní potřeby, které jsou přes existenciální závislost nezávislé na člověku
  • po aplikaci vědy do praxe člověk podléhá iluzi, že už není přírodní bytostí a nabývá dojmu, že je přírodě nadřazen
  • na počátku byl člověk konstruován, aby přežil a nepotřeboval znát důvody své existence nebo vnitřní strukturu věcí
  • potřeboval se jen adaptovat
  • schopnost adaptovat se postupně přerůstá a vyvíjí se sociální člověk s kulturní informací
  • do vínku člověka náleží i informace genetická (to, co umožňuje člověku přežít – informace pro pobyt člověka v biosféře, týkající se vlastností a interakce)
  • kulturní informace: přispění schopnosti abstraktního myšlení, vznik řeči a symbolismus umožňuje rychlou kulturní evoluci, což vede k humanizaci přírody

4.3 Informace jako fenomén, proces a zboží. Současné spojení pojmu informace v souvislosti s pojmy struktura a evoluce

  •  informace se jednak bere jako zboží počítají se i ty informace, které člověk neovlivní (např. uhození blesku)
  • i dnes je informace brána jako fenomén (čili jev) nebo proces

1)      fenomén (jev):
o   existuje nezávisle na nás a našem já
o   obklopuje nás jako vzduch a příroda
o   existuje ale jen sama pro sebe, bez přičinění člověka; ten ji jen vědomě i nevědomě zachycuje
o   příjem informace vyvolává v organismu určité reakce
o   ty jsou zaměřeny na změnu stavu našeho poznání nebo změnu v našem organismu
2)      proces:
o   informace je vědomě vnímanou
o   data, dokumenty a vše, co cíleně vyhledáváme

  • dnes je informační věda na stejné úrovni jako tradiční vědy
  • E. Currás tvrdí, že informace je určitou formou energie narážející do našich neuronů a uvádějící je do pohybu; ty pak dodávají informaci do mozkučím více mozek absorbuje, tím více je člověk inteligentní (pojetí totožné s USA)
  • vývoj Evropy v 19. století kulhá za USA, neboť je zde všechno včetně politiky svázáno tradicemi
  •  USA absorbují kulturu různých částí světa a společně s Velkou Británií pro ně 19. století znamená století vynálezů a objevů
  • v USA se vyskytuje stále více informací, informace je pro ně primární a dokumentování (dokumentalistika) a archivnictví je předběžným krokem k tomu, aby byla nalezena a použita
  • Evropa postupně zaostávala a na dokumentalistiku se pohlíželo jako na něco primárního.