5. Sociální informace
5.1 Sociální informace v souvislosti se zaměřením informační vědy.
- je nejvyšší, nesouvisí jen s lidskou existencí
- zasahuje do ní i kultura a společnost, dějiny, umění atd.
- člověk informace zachovává a zaznamenává, je taky schopen je opět vyvolávat
- informace přijímáme zvnějšku (příroda, společnost, kolektiv, i zevnitř – z osobnostního fondu (paměť, emoce, biologický a energetický systém)
- získáváme ji přímo (bezprostředním kontaktem, vnímáním okolí, pracovní aktivitou) i nepřímo
- je ztělesněna prací a jejími produkty
- člověka můžeme chápat jako systém:
- biologický
- psychologický
- sociální
- kybernetický a informační
- systémy komunikace:
- člověk à živočich
- člověk à stroj (práce s počítačem, ovládání systému)
- člověk à člověk (skupina, instituce)
5.2 Podstata, zdroje, vlastnosti a druhy sociálních komunikací
Podstata, zdroje- sociální informace je mnohoznačná a mnohovýznamová
- Afanasijev o ní tvrdí, že je to informace, která koluje v lidské společnosti a je využívána při řízení lidských (společenských) procesů
- hlavní zdroje a základní vztahy
- VNITŘNÍ (vše, co si dovede vybavit v paměti-mobilizace,soustředění).Rozum jednotlivce – energie – emoce
- VNĚJŠÍ poznání – pracovní proces – společnost
Vlastnosti sociální informace
- rozeznáváme 2 skupiny: kvantifikovatelné a kvalitativní
- mezi nimi je někdy neostrá hranice
- kvantifikovatelné:
- komplexnost sociálních informací
- časovost informací (zastarávání)
- kvalitativní:
- zobrazitelnost, využitelnost, přesnost, úplnost, platnost, pravdivost, originálnost, objektivnost, progresivnost, adresnost
- masová x vědecká; funkční x pramenné; triviální x odborná
- Žatkuliak dělí na tři druhy jednoduše a logicky
- konvenční (nemají za cíl zvyšovat úroveň odborného poznání – např. konverzační fráze, mimika, gesta, pozdrav, hovory o počasí, něco hezkého přidat k rozhovoru)z hlediska odborného ovšem tyto informace zdržují
- masová (odborná upravená pro širší veřejnost například novináři)
- odborná (vědecké závěry pro užší okruh odborníků
5.3 Sociální informace v oblasti vědy a řízení společnosti
- Zhruba od 80. let se začíná používat pojem informační společnost, začal převažovat nad pojmem „postindustriální společnost“.
- Ve svých počátcích byl pojem IS spojován zejména s informační explozí a krizí, především však je třeba jej spojit s rozvojem výpočetní techniky a telekomunikační sítí : rozvoj osobních PC, závratný růst jejich výkonností (zmenšování, rozmnožování, zmenšování nákladu, růst paměti) a jejich propojení do sítí vedlo k vyšší kvalitě,..
- Až v tomto pojetí se s informacemi zachází stejně jako se zdroji informací.
- IS vyžaduje vetší duševní podíl práce, rekvalifikaci, práci branou domu.